Retragerea
Retragerea- Partea 1
și cel legat de grijile și preocupările vieții ca și cu un lanț poate să umble, dar mai greu căci și osândiții care au picioarele încătușate nu rareori umblă însă se împiedică mereu și din această pricină își produc răni. Un om necăsătorit însă legat de către grijile lumești este asemănător celui ce are doar mâinile încătușate; de aceea, când voiește să alerge spre viața monahicească, nu este împiedicat; cel căsătorit însă, se aseamănă cu cel legat de mâini și de picioare. Retragerea din lume este ferirea de bunăvoie de dorita materie și tăgăduința firii pentru dobândirea celor mai presus de fire. ... Citeste mai departe.
Retragerea
- Partea 2
Dacă toate sunt deșarte și trecătoare pentru ce este împinsă inima noastră de ele ca să uite cuvântul Domnului: “Ce va folosi omului de va dobândi lumea toată iar sufletul său îl va pierde.” De dorești să te faci duhovnicesc respinge cele ale trupului căci cele ce le tăgăduiește cineva pe acele le și leapădă. Ascultă glasul domnului care zice: “De voiește cineva să vină după Mine, să se lepede de sine și să-Mi urmeze Mie.” Dar cum se va lepăda omul de sine dacă nu prin părăsirea voilor lui. ... Citeste mai departe.
Retragerea
- Partea 3
Înainte de toate, întâia luptă este cea care însoțește înstrăinarea sau plecarea de unul singur când părăsești toate și pleci în alt loc ducând cu tine o credință desăvârșită, nădejdea și o inimă întărită împotriva voilor tale. Căci făcând aceasta, gândurile te învăluiesc în multe cercuri înfricoșându-te cu ispite, cu sărăcie aspră și cu tot felul de închipuiri făcându-te să te întrebi că de vei cădea în ele ce vei face neavînd pe cineva care să se îngrijească de tine. Bunătatea lui Dumnezeu te probează ca să se arate râvna ta și iubirea față de El. ... Citeste mai departe.
Retragerea
- Partea 4
Să nu-ți iei tânăr slujitor, ca nu cumva vrăjmașul să stârnească prin el vreo sminteală și să-ți tulbure cugetul, ca să te îngrijești de mâncări alese, căci nu vei mai putea să te îngrijești numai de tine. Să nu faci aceasta gândindu-te la odihna trupească, ci cugetă la ce e mai bine, la odihna duhovnicească, căci cu adevărat e mai bună odihna duhovnicească decât cea trupească. Iar dacă te gândești la folosul tânărului, să nu te învoiești nici atunci, căci nu este a noastră datoria aceasta, ci a altora, a sfinților părinți din chinovie. Grijește-te numai și numai de folosul tău, păzind chipul liniștii. ... Citeste mai departe.